حضور مسلمانان در قاره سبز؛ اروپا حضور مسلمانان در قاره سبز؛ اروپا حضور مسلمانان در قاره سبز؛ اروپا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حضور مسلمانان در قاره سبز؛ اروپا حضور مسلمانان در قاره سبز؛ اروپا حضور مسلمانان در قاره سبز؛ اروپا حضور مسلمانان در قاره سبز؛ اروپا حضور مسلمانان در قاره سبز؛ اروپا

حضور مسلمانان در قاره سبز؛ اروپا

آمار مسلمانان در کشورهای گوناگون اروپایی متفاوت است اما جای هیچ شک و تردیدی نیست که آمار رسمی منتشر شده در کشورهای اروپایی آمار دقیق واقعی مسلمانان نیست چرا که دولت مردان اروپایی از شیوع اسلام در قاره اروپا واهمه دارند.

به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع رساني حج و ابسته به بعثه مقام معظم رهبريِ، در اواخر سده هفتم م. اروپا با امپراتوري اسلامي در شرق و جنوب مرزهاي خود روبه‌رو شد. شمال افريقا شتابان به دست مسلمانان افتاد و لشكركشي‌هاي پياپي در درياي مديترانه تا محاصره قسطنطنيه به سال 717م. پيش رفت. البته به ‌سبب مشكلات داخلي، امويان به نابودي امپراتوري روم شرقي توفيق نيافتند. مسلمانان در غرب اروپا با گذشتن از شمال افريقا و پيمودن تنگه جبل الطارق وارد اندلس شدند و با تصرف اندلس به پيشروي در جنوب فرانسه پرداختند تا آن‌گاه كه در نبرد پواتيه شكست خوردند و متوقف شدند.
در سده يازدهم م. سلجوقيان آناتولي را تصرف كردند و در نبرد ملازگرد (1071م.) امپراتوري روم شرقي را شكست دادند و سرزمين آناتولي را از امپراتوري روم شرقي جدا كردند. دوران دولت عثماني، پايان پيشروي مسلمانان در اروپا بود. دولت عثماني با حمله به اروپا و تصرف قسطنطنيه به سال 1478م. مناطقي از جنوب اروپا از جمله صربستان، يونان جنوبي و بوسني را زير سلطه خود درآورد.
حضور گروه‌هاي پراكنده مسلمانان در اروپا از جمله در اروپاي شرقي و همچنين در جاهايي از فرانسه و اسپانيا، به سده‌ها پيش بازمي‌گردد. اما تنها از سده 19م. بود كه مهاجرت گسترده مسلمانان به اروپا آغاز شد و در سده بيستم م. به اوج رسيد. استعمار كشورهاي اروپايي در سرزمين‌هاي اسلامي، هم‌هنگام با رشد اقتصادي اروپا، از عوامل اصلي مهاجرت مسلمانان به كشورهاي اروپايي بود. در اواخر سده نوزدهم و اوايل سده بيستم م. كارخانه‌هاي اروپا به نيروي كار ارزان نياز داشتند كه بيشتر از ميان مهاجران كشورهاي استعمار شده تأمين مي‌گشت. بدين ترتيب، در آغاز سده بيستم م. بسياري از مسلمانان هند به انگليس و مسلمانان شمال افريقا به فرانسه مهاجرت كردند.
مهاجرت براي يافتن كار از كشورهاي مسلمان در آغاز سده بيستم م. نيز ادامه يافت و عوامل سياسي و اجتماعي نيز به رشدآن افزود. براي مثال، بسياري از مسلمانان آلمان را پناهندگاني از شوروي و يوگسلاوي سابق تشكيل مي‌دهند. مردم كشورهاي استعمار شده بيشتر به نيروهاي نظامي ارتش كشورهاي اروپايي مي‌پيوستند و حتي در جنگ‌هاي جهاني، ارتش كشورهاي استعماري شامل گروه‌هايي از نيروهاي بومي كشورهاي استعمار شده بود كه پس از نبرد به وطن خود بازنگشتند. امروزه در اروپاي غربي حدود 000/000/15 مسلمان وجود دارد. اين رقم در اروپاي شرقي بدون احتساب روسيه كه 000/000/21 مسلمان در آن سكونت دارند، به حدود 000/000/14 تن مي‌رسد.
آمار مسلمانان در كشورهاي گوناگون اروپايي متفاوت است. طي آمارگيري كه سال 2007 صورت پذيرفته است حدود 9 درصد از جمعيت فرانسه را مسلمانان تشكيل داده‌اند. اين كشور كه داراي جمعيتي 4/63 ميليوني است حدود 5/5 ميليون مسلمان دارد. آلمان‌ها نيز حدود 3/4 درصد جمعيتشان را مسلمانان تشكيل مي‌دهند. اين كشور با جمعيتي 3/82 ميليون نفر بيش از 5/3 ميليون نفر مسلمان دارد. انگليس نيز سه درصد جمعيتش را مسلمانان تشكيل مي‌دهند. اين كشور كه تقريبا 9/60 ميليون جمعيت دارد حدود 8/1 ميليون نفر مسلمان دارد. همچنين پنج درصد جمعيت سوئدي‌ها را مسلمانان تشكيل مي‌دهند. از مجموع 1/9 ميليون جمعيت سوئد حدود نيم ميليون آنها مسلمان هستند. در اين اتحاديه در صد مسلمانان در كشورهايي نظير هلند 2/5 درصد، بلژيك 7/3 درصد، دانمارك 7/3 درصد، اتريش 8/4 درصد، ايتاليا 7/1 درصد و اسپانيا 8/1 درصد است.
به تازگي"مركز تحقيقات پيو" نرخ رشد جمعيت مسلمانان اروپا را 35 درصد گزارش كرده است. اين مركز با اعلام نرخ جمعيت مسلمانان اروپا را 35 درصد اعلام نمود. البته مراكز تحقيقاتي اروپا فراواني در اروپا وجود دارد كه رقم اين نرخ رشد جمعيتي را بسيار بيشتر از اين ذكر كرده اند و اين حداقل پيش بيني است.


| شناسه مطلب: 35697




اسلام اروپا



نظرات کاربران