نخبگان سعودی : اکنون زمان اصلاحات است نخبگان سعودی : اکنون زمان اصلاحات است نخبگان سعودی : اکنون زمان اصلاحات است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نخبگان سعودی : اکنون زمان اصلاحات است نخبگان سعودی : اکنون زمان اصلاحات است نخبگان سعودی : اکنون زمان اصلاحات است نخبگان سعودی : اکنون زمان اصلاحات است نخبگان سعودی : اکنون زمان اصلاحات است

نخبگان سعودی : اکنون زمان اصلاحات است

گروهی از نخبگان و چهره های علمی و فرهنگی عربستان سعودی با امضای بیانیه ای خواستار اصلاحات گسترده در کشور و تغییر رژیم حاکم به نظام سلطنت مشروطه شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از شبکه خبری العالم، 123 نفر از چهره های علمی و فرهنگی سعودی در بیانیه ای اعلام کردند، انقلاب تونس و مصر پیامدها و تاثیرهایی بر کشورهای عربی داشت و شرایطی ایجاد کرده است که باید پیش از وخیم شدن اوضاع، در جهت انجام اصلاحات گسترده در کشور گام برداشته شود.

امضا کنندگان این بیانیه خواستار برپایی نظام سلطنتی مشروطه در کشور، تدوین قانون اساسی جدید با تاکید بر ضرورت تفکیک مسوولیت ها و اختیارات شدند.

 چهره های فرهنگی و علمی سعودی همچنین خواستار برگزاری انتخابات عمومی و مستقیم برای تشکیل شوراهای شهرداری، شورای محلی و پارلمان شدند و بر ضرورت مشارکت زنان در انتخابات نیز تاکید کردند.

 این افراد همچنین خواستار اتخاذ اقدامات قانونی برای اعاده حقوق زندانیان و دادن فرصت های آموزشی، شغلی و حق مالکیت به آنها شدند.

 امضا کنندگان این بیانیه رفع تبعیض های نژادی و طایفه ای را خواستار شدند و تاکید کردند که پادشاه باید با صدور فرمانی بر ضرورت انجام اصلاحات سیاسی، آزادی فوری زندانیان سیاسی، رفع محدودیت ها در زمینه نشر و انتشارات و ابراز عقیده تاکید کند.

 امضا کنندگان این بیانیه افردی آکادمیک و پژوهشگر مانند ترکی الحمد، خالد الدخیل و از جمله برخی حقوق دادنان و اقتصاددانان هستند.

"خالد الدخیل" استاد علوم سیاسی دانشگاه "ملک سعود" و یکی از 123 امضاکننده این بیانیه گفت: ما در مرحله بعد این درخواست را به ملک عبدالله پادشاه عربستان ارایه خواهیم کرد.

وی افزود: امید زیادی داریم که این اصلاحات درخواستی اجرا شوند. اکنون زمان اصلاحات است.

گروهی از فعالان سیاسی عربستان سعودی درسال 2003 تقاضای مشابهی برای انجام اصلاحات گسترده در کشورشان مطرح کردند ، اما پاسخ رژیم حاکم به آنان بازداشت و زندان بود.

پادشاه عربستان اخیرا پس طی دوره درمان و استراحت در آمریکا و مغرب و بازگشت به کشورش دستور اجرای بسته کمکهای اقتصادی و اجتماعی از جمله افزایش 15 درصدی حقوق کارمندان و افزایش وام برای خرید مسکن با مجموع اعتبار 36 میللیارد دلار ارائه کرد.

به عقیده کارشناسان سیاسی چنین اقداماتی از بیم گسترش اعتراض های مردمی در این کشور انجام شده است.


| شناسه مطلب: 9386







نظرات کاربران