«شب قدر» بهترین زمان نزول از عالَم بالا «شب قدر» بهترین زمان نزول از عالَم بالا «شب قدر» بهترین زمان نزول از عالَم بالا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
«شب قدر» بهترین زمان نزول از عالَم بالا «شب قدر» بهترین زمان نزول از عالَم بالا «شب قدر» بهترین زمان نزول از عالَم بالا «شب قدر» بهترین زمان نزول از عالَم بالا «شب قدر» بهترین زمان نزول از عالَم بالا

«شب قدر» بهترین زمان نزول از عالَم بالا

حجت الاسلام وحیدی به مناسبت آغاز لیالی قدر، نکاتی پیرامون سوره قدر منتشر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در متن یادداشت حجت الاسلام وحیدی درباره شب‌های قدر آمده است:


إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ


۱- در شب قدر براساس آیه ای که ذکر شد، نعمتی از جانب حضرت حق به این عالَم فرو فرستاده شده است.


۲- نتیجه ی گزاره ی قبلی این است که شب قدر یک کشش و جذبی از عالم ربوبی و معنوی دارد و متقابلاً ریزش هایی از عالم ملکوت در شب قدر انجام خواهد شد.


۳- براساس ضمیر متکلم مع الغیر به کار رفته در (انا انزلنا) می توان استنباط کرد نعمتی که در شب قدر نازل شده و می شود از عظمت خاصی برخوردار است.


۴- فعل خداوند دارای محدودیت زمانیِ گذشته و حال و آینده نیست، پس نزولی که در شب قدر از آن سخن گفته شده محدود به یک برهه ی خاصی از زمان در گذشته که اتفاق افتاده و تمام شده و به تاریخ پیوسته، نمی باشد بلکه همیشه جریان دارد.


۵- از ضمیر مفرد منکر غایب به کار رفته در (انزلناه) سه نکته استنباط می شود: اولاً آنچه نازل شده انسان یا چیزی در حکم انسان است زیرا این ضمیر برای انسان ها به کار می رود. ثانیاً کثرتی ندارد بلکه حقیقی واحد است فلذا ضمیر هم مفرد ذکر شده و ثالثاً دور از دسترس است به خاطر آنکه ضمیر غایب ذکر شده.


۶- این نزول در شب انجام پذیرفته، در فرهنگ قرآنی شب بهترین زمان صعود به عالَم بالاست(معراج) و بهترین زمان نزول از عالَم بالاست(شب قدر)


 


| شناسه مطلب: 106204




ماه رمضان شب قدر



مطالب مرتبط

نظرات کاربران