بدرقه جان؛ سیری در زندگانی حضرت علی اکبر(ع) بدرقه جان؛ سیری در زندگانی حضرت علی اکبر(ع) بدرقه جان؛ سیری در زندگانی حضرت علی اکبر(ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بدرقه جان؛ سیری در زندگانی حضرت علی اکبر(ع) بدرقه جان؛ سیری در زندگانی حضرت علی اکبر(ع) بدرقه جان؛ سیری در زندگانی حضرت علی اکبر(ع) بدرقه جان؛ سیری در زندگانی حضرت علی اکبر(ع) بدرقه جان؛ سیری در زندگانی حضرت علی اکبر(ع)

بدرقه جان؛ سیری در زندگانی حضرت علی اکبر(ع)

بدرقه جان به واکاوی ولادت تا فضایل و کرامات حضرت علی اکبر(ع) در قالبی ساده و شیوا می‌پردازد.

مؤسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران، کتاب «بدرقه جان» سیری در زندگانی حضرت علی اکبر(ع) اثر واحد پژوهش انتشارات مسجد مقدس جمکران را به مناسبت ایام محرم الحرام روانه قفسه‌های کتاب‌فروشی‌ها کرده است.


چشم ها شرجی می شود، وقتی صفحات تاریخ به کربلا می رسد، گویا کربلا استوایی ترین لحظه تاریخ است. یکی از قهرمانان کربلا، فرزند رشید امام حسین علیه السلام، ‌حضرت علی الکبرعلیه السلام است او که در خَلق و خُلق و منطق به رسول خدا صلی الله علیه و آله ماند. راز دار لحظه های خلوت پدر با نگاهی که مهر محمدی صلی الله علیه و آله را به یاد می آورد و با قامتی به بلندای اندیشه علوی علیهم السلام . در این اثر کوشیده شده تا با این قهرمان دلیر آشنا شوید.


ساختار کتاب


نویسندگان در این کتاب سعی کرده اند در این اثر به این مباحث بپردازند:


ولادت حضرت علی اکبر(علیه السلام)، کنیه های و القاب حضرت(علیه السلام)، دیدگاه های مورخان درباره مادر حضرت علی اکبر (لیلا)، پسر امام حسین(علیه السلام) در جریان واقعه کربلا و همچنین شباهت های حضرت علی اکبر(علیه السلام) به رسول خدا(صلی الله علیه و آله)


ویژگی اثر


در این نوشتار نخست گوشههایی از صفات و زندگانی علی اکبر بیان شده آنگاه رشادتهای ایشان در کربلا و مصایب شهادت او گزارش شده است.


نویسنده دیدگاه مورخین را در مورد شخصیت و ویژگیهای علی اکبر نقل کرده و شباهت فراوان ایشان به پیامبر اسلام(ص) شجاعت او در جنگ، فصاحت و بلاغت ایشان در کلام و سایر فضایل او را بیان کرده و اقدامات علی اکبر در شب و روز عاشورا و نحوه وداع او با امام حسین و شهادت او را شرح نموده است.


بیان ویژگیهای جوانان کربلا و جنبههای ولایی شخصیت علی اکبر از دیگر مندرجات این کتاب است.


برشی از کتاب


نویسنده در صفحه ۱۱ از کتاب درباره ولادت و سن شریفشان در زمان شهادت چنین می نویسد:


حضرت علی اکبرعلیه السلام در یازدهم شعبان سال سی و سوم هجری، پیش از کشته شدن عثمان، چشم به جهان گشود.(۱)


این گفته شیخ جلیل القدر ابن ادریس حلّی که در بخش مزار کتاب السرائر آمده که؛ وی در زمان عثمان متولّد گردید، درست است؛ به این ترتیب، آن حضرت در روز عاشورا، حدوداً بیست و هفت ساله بوده است. دلیل آن، اتّفاق نظر مورّخان و نسب شناسان است؛ که ایشان از امام سجادعلیه السلام، که در کربلا بیست و سه سال داشته، بزرگ تر بوده است.


پس بقیه نظرها خالی از دلیل است؛ از جمله گفتار طریحی در کتاب «منتخب» است که: «علی اکبرعلیه السلام در کربلا هفده ساله بود»، یا گفته شیخ مفید در «ارشاد» و طبرسی در «اعلام الوری» که هجده ساله بوده است.


علّامه مجلسی در «جلاء العیون»، از محمّد بن ابی طالب نقل کرده است: «آن بزرگوار در حادثه کربلا هجده ساله بوده، در حالی که پنج سال از حضرت زین العابدین علیه السلام کوچک تر بود» و می فرماید: اصحّ همین است.


مرحوم شهید در «دروس» و کفعمی فرموده اند: بیست و پنج ساله و دو سال از حضرت زین العابدین علیه السلام بزرگ تر بوده است.


محتمل است که این قول اقوی باشد؛ اوّلاً به جهت آن که جمهور محدّثین و مورّخین، علی شهید را علی اکبرعلیه السلام نوشته و حضرت زین العابدین علیه السلام را علی اصغر.


ثانیاً: در مقاتل ابی الفرج آمده است: حضرت زین العابدین علیه السلام در مجلس یزید فرمود: «وکان لی أخ أکبر منّی سمّی علیاً فقتلوه»؛ «برادری داشتم که از من بزرگ تر بود به نام علی، که او را کشتند».


مؤسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران، کتاب «بدرقه جان» سیری در زندگانی حضرت علی اکبر(علیه السلام) اثر واحد پژوهش انتشارات مسجد مقدس جمکران را در ۹۴ صفحه با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه روانه بازار نشر کرده است.


علاقه‌مندان می‌توانند برای جهت تهیه این کتاب به آدرس قم – خ معلم – پاساژ ناشران و یا بلوار پیامبر اعظم، مسجد مقدس جمکران، انتشارات کتاب جمکران مراجعه و یا با شماره ۳۷۸۴۲۱۳۱-۰۲۵ تماس بگیرند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران