نشست علمی «نقش پژوهش در تقویت وحدت و تقریب بین مذاهب» نشست علمی «نقش پژوهش در تقویت وحدت و تقریب بین مذاهب» نشست علمی «نقش پژوهش در تقویت وحدت و تقریب بین مذاهب» بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نشست علمی «نقش پژوهش در تقویت وحدت و تقریب بین مذاهب» نشست علمی «نقش پژوهش در تقویت وحدت و تقریب بین مذاهب» نشست علمی «نقش پژوهش در تقویت وحدت و تقریب بین مذاهب» نشست علمی «نقش پژوهش در تقویت وحدت و تقریب بین مذاهب» نشست علمی «نقش پژوهش در تقویت وحدت و تقریب بین مذاهب»

نشست علمی «نقش پژوهش در تقویت وحدت و تقریب بین مذاهب»

نشست علمی «نقش پژوهش در تقویت وحدت و تقریب بین مذاهب» در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی جامعةالمصطفی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسینی در نشست علمی «نقش پژوهش در تقویت وحدت و تقریب بین مذاهب»، که در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی جامعةالمصطفی برگزار شد، ضمن ارائه تعریفی از پژوهش، اظهار داشت: پژوهش، فعالیتی فکری و علمی برای رسیدن به کُنه و حقیقت موضوع است.


نماینده جامعةالمصطفی در استان گلستان در تبیین جایگاه پژوهش در قرآن و احادیث، به فرازهایی از آیات الهی اشاره نمود و با بیان اینکه آیه 101 سوره یونس، می فرماید: «قُلِ انْظُرُوا مَاذَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ...»، بیان کرد: خداوند متعال به نبی مکرم اسلام(صلی‌الله علیه و آله) امر می کند تا مردم را به تأمل در آسمان ها و زمین ها دعوت نماید؛ این گستره دعوت، نشان دهنده عمق نگاه مبانی دینی به تحقیق و پژوهش است.


وی به روایتی از امیرمؤمنان علی(علیه‌السلام) اشاره کرد و با بیان اینکه هیچ عملی ارزشمندتر از پژوهش نیست، اظهار داشت: امام صادق(علیه‌السلام) زکات دست را بذل، عطا، سخاوت به نعمت ها و نیز تلاش برای نوشتن دانشی می دانند که همه مسلمانان از آن سود برند.


حجت الاسلام والمسلمین حسینی، ضمن اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام(صلی‌الله علیه و آله)، خاطرنشان کرد: اگر انسان مؤمن یک صفحه پژوهش مفیدی برای اسلام و مسلمانان نوشته باشد، این ورقه روز قیامت ستر و مانعی بین او و آتش جهنم خواهد بود و خداوند متعال به برکت آن، شهری به وسعت هفت برابر دنیایی که در آن زندگی می کنیم، اعطا خواهد نمود.


نماینده جامعةالمصطفی در استان گلستان به حدیث «مَن ماتَ و مِیراثُهُ الدَّفاتِرُ و المَحابِرُ وَ جَبَتْ لَهُ الجَنّةُ»، که می‌فرماید خداوند بهشت را برای کسی که میراث ماندگارش دانش اوست، واجب می داند اشاره کرد و اظهار داشت: هر تحقیقی، انسان را از آتش جهنم نجات نمی دهد، زیرا محتوای تحقیق باید در عین مفید و سازنده بودن، نشانی از فرزانگی و معیاری از سنجش اندیشه‌های او باشد.


وی، ضمن اشاره به روایت «عُقولُ الفُضَلاءِ فی أطرافِ أقلامِها»، با تأکید بر اینکه خردورزی فرهیختگان، در اطراف قلم هایشان جلوه‌گری می‌کند، خاطرنشان کرد: تسریع در قلم فرسایی و پژوهش بسیار مهم است و تا دیر نشده است، وارد وادی قلم فرسایی و پژوهش شوید و آنچه می دانید، به زیور طبع بیارایید.


حجت الاسلام والمسلمین حسینی، با بیان اینکه اگر عالمی به قلم فرسایی اهتمام نداشته باشد، با فوتش، دانشی که سالیان سال برای آن زحمت کشیده است، از دست می رود، اظهار داشت: در پژوهش باید گره‌ای از گره‌های جامعه را باز نموده، راه حل های متعددی برای حل و برطرف‌سازی موضوع ارائه دهیم.


نماینده جامعةالمصطفی در استان گلستان بر اهمیت و جایگاه پژوهش های قرآنی تأکید کرد و اذعان داشت: پژوهش در مسائل و مباحث قرآنی و تأمل در آیات الهی می تواند گره گشای مشکلات روز جوامع انسانی باشد.


حجت الاسلام والمسلمین حسینی تفرقه و جدا شدن از یکدیگر را عمده مشکل امت اسلام دانست و یادآور شد: توجه به مشترکات دینی و توجه به دشمن واحد امر مهمی است که باید درست تبیین شود.


وی، با تأکید بر اینکه مشترکات اسلامی میان مذاهب به مراتب بیشتر از افتراقات است، اظهار داشت: دشمن با دسیسه‌ها و توطئه‌های مختلف، مسلمانان را از مشترکات غافل کرده، افتراقات را بزرگ نمایی می‌کند؛ نقش خواص، طلاب و دانشجویان در آگاهی بخشی به امت و باز کردن گره تفرقه و تقویت نگاه امت واحده اسلامی، بسیار برجسته بوده، عملیاتی سازی آن نیازمند پژوهش برای آگاهی بخشی به امت اسلامی است.


نماینده جامعةالمصطفی در استان گلستان، در پایان سخنان خود، تصریح کرد: برای ماندگاری پژوهش باید تحقیقات را به منظور تحقق وحدت امت اسلام و تقریب مذاهب اسلامی به کار بگیریم.




نظرات کاربران