در آستان حضرت عبدالعظیم(ع)؛

پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی برگزار می‌شود در آستان حضرت عبدالعظیم(ع)؛

پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی برگزار می‌شود در آستان حضرت عبدالعظیم(ع)؛

پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی برگزار می‌شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
در آستان حضرت عبدالعظیم(ع)؛

پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی برگزار می‌شود در آستان حضرت عبدالعظیم(ع)؛

پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی برگزار می‌شود در آستان حضرت عبدالعظیم(ع)؛

پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی برگزار می‌شود در آستان حضرت عبدالعظیم(ع)؛

پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی برگزار می‌شود در آستان حضرت عبدالعظیم(ع)؛

پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی برگزار می‌شود
در آستان حضرت عبدالعظیم(ع)؛

پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی برگزار می‌شود

پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی روز چهارشنبه آینده، در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود.

نشست خبری پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی، امروز با حضور جواد علی‌اکبریان، نماینده تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) و معاون هماهنگی و توسعه موقوفات این آستان در محل آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد.


در ابتدای این نشست و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید علی‌اکبریان، معاون هماهنگی و توسعه موقوفات آستان حضرت عبدالعظیم(ع) طی سخنانی اظهار کرد: برگزاری چنین اجلاسیه‌هایی از زمان حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، تولیت وقت آستان مقدس امام رضا(ع) آغاز شد و ایشان برگزاری چنین جلساتی را پایه‌ریزی کردند. اولین جلسه با حضور اعتاب مقدسه عراق، ایران و سوریه طی سال ۹۵ در مشهد برگزار شد.


وی افزود: هدف از برگزاری چنین مراسمی هماهنگی و هم‌افزایی آستان‌های مقدس در راستای اجرای فعالیت‌های فرهنگی، عمرانی، اجتماعی و رسانه‌ای است. در ادامه برگزاری این جلسات، جلسات دوم، سوم و چهارم تولیت‌ آستان‌های مقدس جهان اسلام نیز به ترتیب در شهرهای کربلا، کاظمین و قم برگزار شد.


علی‌اکبریان ادامه داد: پس از برگزاری این ۴ اجلاسیه به دلیل برخی نظرات مختلف و نیز مسئله شیوع کرونا این جلسات ادامه نیافت. ولی در ایران اسلامی جلسات منظم تولیت‌های آستان‌های مقدس به صورت منظم برگزار شد و ۴ جلسه در شهرهای مقدس برگزار شد.


وی ادامه داد:‌ جلسه پنجم نیز روز چهارشنبه، ۲۴ آذرماه در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود. در این جلسات تولیت آستان‌های مطهر امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، حضرت شاهچراغ(ع)، حضرت عبدالعظیم(ع)، نماینده ولی فقیه در بعثه مقام معظم رهبری، نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و نماینده ولی فقیه در مسجد مقدس جمکران حضور دارند.


معاون هماهنگی و توسعه موقوفات آستان حضرت عبدالعظیم(ع) اظهار کرد: در این جلسات طرح‌های خوبی مطرح می‌شود و با هماهنگی‌های انجام شده پروژه‌های مشترکی بین آستان‌های مقدس ایران اسلامی اجرا می‌شود. همچنین دبیرخانه مشترکی مرکب از نمایندگان این آستان‌ها تشکیل شده که کار برنامه‌ریزی و طرح مسئله‌های مشترک را انجام می‌دهند.


وی بیان کرد: همچنین ذیل این اجلاسیه نیز کارگروه‌های مختلفی برای هماهنگی و اجرای برنامه‌ها و طرح‌های فرهنگی، قرآنی، مسائل اجتماعی، فن‌آوری اطلاعات، عمرانی، خانواده و ... تشکیل شده که هر کدام از آن‌ها طرح‌ها و برنامه‌های تخصصی مربوط به خود را انجام می‌دهند.


علی‌اکبریان با بیان اینکه اعضای این کارگروه‌ها سفرهای متعددی به آستان‌های مقدس ایران اسلامی داشته تا ضمن هماهنگی برنامه‌ها، از تجربیات این اماکن متبرکه استفاده کنند، گفت: همچنین، پرژوه‌های پژوهشی مختلفی در حوزه‌هایی همچون تنظیم سند زیارت، سند منشور و حقوق زائر نیز از سوی این کارگروه‌ها پیگیری می‌شود.


معاون هماهنگی و توسعه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با بیان اینکه آستان‌های مقدس در حوزه‌های عمرانی نیز نسبت به انتقال تجربیات به یکدیگر اقدام می‌کنند، به اهداف اولیه شکل‌گیری اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه اشاره و اظهار کرد: همکاری و هم‌افزایی در جهت احیا و گسترش معارف اسلام ناب با تکیه بر آموزه‌های قرآن و سنت نبوی(ص) و سیره اهل بیت(ع)، همکاری و هم‌افزایی در راستای تقویت و ترویج مبانی و ارزش‌های انقلاب اسلامی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی، تقویت برنامه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، رفاهی، عمرانی، بهداشت و درمان و نیز احیا و توسعه موقوفات، از طریق تبادل تجربیات و اجرای طرح‌های مشترک،‌ هم‌افزایی در ترویج فرهنگ اصیل زیارت، توسل، وقف و نذر و نیز زدودن خرافات و پاسخ به شبهات، بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و جایگاه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه در جهت حل مشکلات جهان اسلام، زمینه‌سازی برای ارتقای کمی و کیفی خدمات در جهت تحقق حقوق زائر، خادم و مجاور و هم‌افزایی در بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌المللی تبلیغی و فرهنگی موجود در آستان‌های مقدس از جمله این اهداف است.


وی با اشاره به ساختار اجلاسیه بیان کرد: علاوه بر رؤسا و تولیت‌های آستان‌های مقدس، کمیته نمایندگان که شامل نمایندگان اول و دوم آستان‌ها و سازمان‌های فوق در اجلاسیه هستند، کارگروه‌های تخصصی شامل هفت کارگروه با حضور کارشناسان مرتبط که در حوزه‌های قرآنی فرهنگی، مشاور، خانواده، آموزشی، خدمات به زائر، حقوقی، امنیتی، موقوفات، عمرانی و ... فعالیت می‌کنند نیز در این اجلاسیه حضور دارند.


تأمین مشترک کالاهای مصرفی آستان‌های مقدس


علی‌اکبریان با بیان اینکه تدوین طرح تأمین مشترک کالاهای مصرفی آستان‌های مقدس از برنامه‌های اقتصادی و حوزه موقوفات در آستان‌های مقدس ایران اسلامی است، به هماهنگی در حوزه آموزشی و پژوهشی آستان‌های مقدس اشاره و تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای تأسیس رشته تخصصی سیره اهل بیت(ع) در دانشگاه‌های تابع آستان مقدس، بررسی نقش و جایگاه آستان‌های مقدس در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و نیز تدوین طرح تدبیر و پیشگیری آستان‌های مقدس برای مقابله با مخدوش ساختن وجهه آستان‌ها و بقاع متبرکه از برنامه‌های اجلاسیه است. همچنین، در حوزه رسانه و فضای مجازی نیز راه‌اندازی پرتال جامع آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران و جهان اسلام در دستور کار قرار دارد.


معاون هماهنگی و توسعه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) به دستاوردهای اجلاسیه اشاره و بیان کرد: ایجاد باور به امکان تأثیرگذاری ملی در مسائل کشور با هماهنگی و همکاری تمامی آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه، تقویت هم‌گرایی و هم‌افزایی میان آستان‌های مقدس و ایجاد انگیزه برای انجام فعالیت‌های مشترک، بهره‌گیری آستان‌های مقدس از تجارب یکدیگر در فعالیت‌ها و خدمات مشابه، ایجاد یک هویت جمعی واحد در راستای سیاستگذاری و تعریف کارویژه‌های مشترک برای توسعه کیفی و کمی زیارت و خدمتگذاری به اهداف و رسالت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از جمله دستاوردهای اجلاسیه است.


وی در ادامه به فعالیت‌های در دست اقدام این حوزه اشاره کرد و گفت: طرح تهیه سوغات و محصولات و منشورات مشترک فرهنگی میان آستان‌های مقدس، تدوین سند چگونگی مواجهه آستان مقدس با آسیب‌های اجتماعی، به ویژه در حوزه پیرامونی آن‌ها، طراحی مدل حضور آستان‌های مقدس در ترویج معروف و مقابله با منکر، راه‌اندازی دفاتر خدمات قانونی در آستان‌های مقدس،‌ تحقیق و بررسی و جمع‌آوری قوانین و آئین‌نامه‌های موجود و در صورت نیاز، تصویب قوانین مرتبط به حقوق زائر، برای تدوین منشور حقوقی زائر و به اشتراک‌گذاری تجربه‌ها و اصول پدافند غیر عامل در آستان‌های مقدس از جمله برنامه‌های در دست اقدام اجلاسیه است.


طراحی سند الگوی توسعه پایدار آستان‌های مقدس


علی‌اکبریان ادامه داد: طراحی سند الگوی توسعه پایدار آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه، ‌تدوین طرح تولید محصولات رسانه‌ای مشترک، در راستای معرفی ظرفیت‌های عظیم آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه، راه‌اندازی بانک جامع نظام مسائل و همچنین، بانک اطلاعات آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه از دیگر برنامه‌های در دست اقدام این اجلاسیه است.


معاون هماهنگی و توسعه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با اشاره به مهمترین رویدادهای اجلاسیه بیان کرد: رویدادهای اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه را می‌توان به دو محور تقسیم کرد. محور اول برگزاری نشست‌های مشترک در مناسبت‌های مختلف سال است که اجلاسیه تولیت‌های جهان اسلام در چهار سال پیاپی، از سال ۱۳۹۵ تاکنون، با حضور تولیت‌های آستان‌های مقدس ایران، عراق و سوریه به جهت تعیین خط مشی‌های کلان اجلاسیه آستان‌های مقدس، برگزاری اجلاسیه تولیت‌های آستان‌های ایران اسلامی، از سال ۱۳۹۷ تاکنون، برای تعیین خط مشی‌های کلان آستان‌های مقدس ایران اسلامی، برگزاری ۳۰ نشست کمیته نمایندگان آستان‌های مقدس جهان اسلام و ایران اسلامی با هدف بررسی، تصویب و ابلاغ برنامه‌ها و پروژه‌های مشترک به کارگروه‌های تخصصی و برگزاری بالغ بر هفت نشست‌های کارگروه‌های تخصصی با هدف کارشناسی پروژه‌های مشترک، تبادل تجربیات و اجرای پروژه‌ها و طرح‌ها در این محور قرار دارند.


وی با اشاره به محور دوم رویدادهای اجلاسیه نیز اظهار کرد: انجام پروژه‌ها و طرح‌های مشترک در زمینه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی، فضای مجازی، اجتماعی، معماری و عمرانی، خانواده، قرآنی، خدماتی، امنیتی و حقوقی، موقوفاتی و اقتصادی محور دوم این رویدادهاست که در این زمینه، بیش از چهل طرح و پروژه، یا اجرا شده است یا در دست اقدام است.


علی‌اکبریان با اشاره به تعدادی از پروژه‌های مشترک آستان‌های مقدس، بیان کرد: برگزاری دو کرسی ملی تلاوت قرآن کریم با محوریت آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه،‌ برگزاری مشترک برنامه‌های فرهنگی در خصوص چهل سالگی انقلاب اسلامی و همچنین ایام محرم و صفر، تهیه سند فروغ هدایت با هدف یکسان‌سازی رویکردهای فعالیت‌های فرهنگی، با در نظر گرفتن تفاوت‌های جغرافیای آستان‌های مقدس،‌ برگزاری طرح ملی «من قرآن را دوست دارم» از سوی آستان‌های مقدس در راستای ترویج قرائت قران کریم و گسترش فرهنگ انتظار و ترویج نام و یاد امام زمان(عج) در میان عموم مردم از جمله پروژه‌های مشترک آستان‌ها مقدس در حوزه فرهنگی است.


معاون هماهنگی و توسعه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با اشاره به پروژه‌های مشترک آستان‌های مقدس در حوزه اجتماعی نیز اظهار کرد: راه‌اندازی برنامه‌های آموزشی و میزهای مشاوره برای زوج‌های جوان، با هدف ترویج سبک زندگی اهل بیت(ع)، خدمت‌رسانی به زائران پیاده اربعین از مرزهای شرقی تا غربی کشور و همچنین خدمت‌رسانی در عراق، خدمت‌رسانی مشترک به زائران پیاده امام علی بن‌موسی‌الرضا(ع) در ایام شهادت ایشان، طراحی مدل حضور آستان‌های مقدس در ترویج سبک زندگی اسلامی قدام مشترک آستان‌های مقدس در تدوین پروتکل‌های بهداشتی جهت مقابله با بیماری کرونا در اماکن متبرکه، راه‌اندازی کارگاه‌های تولید ماسک و محصولات ضد عفونی کننده توسط آستان‌های مقدس برای تأمین نیاز‌های کشور و‌ حضور گسترده آستان‌های مقدس ایران اسلامی در رزمایش مواسات و همدلی برای کمک به اقشار نیازمند و آسیب‌دیده از بیماری کرونا در سراسر کشور از جمله این پروژه‌هاست.




نظرات کاربران