عظمت قرآن و شب قدر عظمت قرآن و شب قدر عظمت قرآن و شب قدر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
عظمت قرآن و شب قدر عظمت قرآن و شب قدر عظمت قرآن و شب قدر عظمت قرآن و شب قدر عظمت قرآن و شب قدر

عظمت قرآن و شب قدر

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به آیات سوره قدر، به تبیین عظمت قرآن و شب قدر و نزول قرآن در این شب پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسین رکن الدینی معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری امروز در جلسه تواصی به حق که با حضور کارکنان و کارمندان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری درمحل نمازخانه این مجموعه برگزار شد، با اشاره به آیات سوره قدر، درباره عظمت قرآن و شب قدرسخن گفت.


وی با بیان اینکه قرآن مظروف و شب قدر ظرف است، اظهارداشت: عظمت ماه‌ رمضان به نزول قرآن کریم است ، نزول قرآن این ماه را از ماههای دیگر و شب قدر را از شب های دیگر متمایزکرده است.


وی در ادامه به بحث درباره  نزول دفعی یا تدریجی قرآن پرداخت و به نقل از حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: بین بعثت پیامبر در 27 رجب سال 40 عام الفیل و نزول قرآن، تلازمی وجود ندارد و در عین حال برنامه‌های دین و دستورالعمل ها در شب‌قدر نازل شده است.


حجت‌الاسلام و المسلمین رکن الدینی با بیان فرق بین انزال و تنزیل، افزود: تنزیل، "نَزَّلْناهُ تَنْزیلاً" نازل کردن تدریجی و انزال، "شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ" نازل کردن دفعی را می رساند. البته تنزیل تدریجی یک امر یقینی است و انزال دفعی را باید جداگانه ثابت کرد.


وی با اشاره به اینکه عده‌ای اعتراض کردند که چرا قرآن دفعتاً نازل نمی‌شود؟ به آیه 32 سوره فرقان اشاره کرد و گفت: در قرآن در پاسخ به این عده آمده است: لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَکَ و به تدریج  بر مردم قرائت و ابلاغ کن.


معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری دربخش دیگری از سخنان خود به حرمت و عظمت شب قدر با استناد به آیات اشاره کرد و اظهارداشت: هرچند نزول قرآن در شب‌قدر اتفاق افتاده است اما حرمت و عظمت این شب به آن است که ذات اقدس الهی امور را اندازه‌گیری و تقدیر وقَدر و قَدَر هر شیء و سهم و سهام هرفرد و حتی جامعه را مشخص می‌کند که البته بعضی مشروط و بعضی قطعی است.


وی افزود: خداوند متعال با عبارت "وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ"عظمت شب قدر را به وجود مبارک پیغمبر منتقل می‌کند.


حجت‌الاسلام و المسلمین رکن الدینی در پایان سخنان خود به آیه "خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ-یک شب از هزار ماه بالاتر است" اشاره کرد و در باب "مراد ازهزارماه کثرت است ویا اینکه واقعا هزارماه ملاک است" تاثیر خلوص، برکت  طهارت  و طِیب بیشتر در کار خیررا یادآور شد و گفت:  این مراتب به اخلاص، به طهارت روح، به نیت و به اثرگذاری وابسته است.


برپایه این گزارش، در پایان این مراسم با اهداء لوح تقدیر توسط حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از تلاش های آقایان اسماعیل شادالویی و حمید مجرد از کارکنان بعثه مقام معظم رهبری در احیاء فعالیتها و برنامه های قرآنی در سازمان حج و زیارت، بعثه مقام معظم رهبری و  نمایندگی های  استانی،  در ماه نزول و ربیع قرآن قدردانی به عمل آمد.   




مطالب مرتبط

نظرات کاربران