سال 88 هجری شمسی، 1430 هجری قمری سال 88 هجری شمسی، 1430 هجری قمری سال 88 هجری شمسی، 1430 هجری قمری بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سال 88 هجری شمسی، 1430 هجری قمری سال 88 هجری شمسی، 1430 هجری قمری سال 88 هجری شمسی، 1430 هجری قمری سال 88 هجری شمسی، 1430 هجری قمری سال 88 هجری شمسی، 1430 هجری قمری

سال 88 هجری شمسی، 1430 هجری قمری

english turkish Azərbaycan kiswahili العربیة اردو русском   français malayu hausa   بسم اللَّه الرحمن الرحیمموسم حج، فصل بهار معنویت و درخشش توحید در آفاق جها


بسم اللَّه الرحمن الرحيم

موسم حج، فصل بهار معنويت و درخشش توحيد در آفاق جهان است؛ و آئين حج، چشمه‌ى زلالى است كه ميتواند حج‌گزار را از آلودگيهاى گناه و غفلت، پاك سازد و نورانيتِ فطرت خداداد را به جان و دل او باز گرداند. رها كردن لباس تفاخر و تمايز در ميقات حج و درآمدن به لباس همگانى و يكرنگ احرام، نشانه و نماد يكرنگىِ امت اسلامى و فرمان نمادين اتحاد و همدلى مسلمانان در همه جاى جهان است. شعار حج از سوئى: فَالهُكُم اِلهٌ واحِدٌ فَلَه اَسِلموا وَ بَشِّرِ المُخبِتين است، و از سوئى؛ و المَسجِدِ الحَرامِ الَّذى جَعَلنه لِلنّاسِ سَوآءَ العاكِفُ فيهِ وَ الباد. و چنين هست كه كعبه، افزون بر نمايندگىِ كلمه‌ى توحيد، مظهر توحيد كلمه و برادرى و برابرى اسلامى نيز هست.

مسلمانانى كه از چهارگوشه‌ى جهان در اينجا به شوق طواف كعبه و زيارت حرم رسول اعظم صلى‌اله عليه و آله گرد آمده‌اند بايد اين فرصت را براى مستحكم كردن پيوندهاى برادرى ميان خود كه درمان بسيارى از دردهاى بزرگ امت اسلامى است مغتنم شمارند. امروزه آشكارا مى‌بينيم كه دست بدخواهان دنياى اسلام، بيش از گذشته در كار تفرقه‌افكنى ميان مسلمانان است. و اين در حالى است كه امت اسلامى امروزه بيش از گذشته به انسجام و همدلى نيازمند است. امروز پنجه‌ى خونين دشمنان در جاى جاىِ سرزمينهاى اسلامى بطور نمايان در كار فاجعه‌آفرينى است؛ فلسطين در سيطره‌ى خباثت صهيونيستها در رنج و محنت روزافزون است؛ مسجد الاقصى در معرض خطر جدى است؛ مردم مظلوم غزه پس از آن نسل كشى بى‌سابقه همچنان در سخت‌ترين شرائط به سر مى‌برند؛ افغانستان در زير چكمه‌ى اشغالگران، هر روز دچار مصيبتى تازه است؛ ناامنى در عراق، آرامش و راحت را از مردم سلب كرده است؛ برادركشى در يمن داغى تازه بر دل امت اسلامى نهاده است.

مسلمانان سراسر جهان بينديشند كه فتنه‌ها و جنگها، انفجارها و ترورها و كشتارهاى كور كه در سالهاى اخير در عراق و افغانستان و پاكستان به راه افتاده است، چگونه و كجا تدبير و طراحى مى‌شود؟ چرا تا پيش از ورود تحكّم‌آميز و مالكانه‌ى ارتشهاى غربى به سركردگى آمريكا به اين منطقه، ملتها شاهد اين همه مصيبت و محنت نبودند؟ اشغالگران از سوئى نهضتهاى مقاومت مردمى در فلسطين و لبنان و ديگر نقاط را تروريست مينامند و از سوئى تروريسم وحشى فرقه‌ئى و قومى را ميان ملتهاى اين منطقه سازماندهى و رهبرى ميكنند. منطقه‌ى خاورميانه و شمال آفريقا در دورانى طولانى و بيش از يك قرن، به دست دولتهاى غربى انگليس و فرانسه و ديگران و سپس به دست امريكا استثمار و اشغال و تحقير شدند؛ منابع طبيعى آنان غارت و روحيه‌ى آزادگى در آنان سركوب شد و ملتهاى آنان گروگان طمع‌ورزى بيگانگانِ متجاوز شدند، و پس از آن كه بيدارى اسلامى و نهضتهاى مقاومت ملتها، ادامه‌ى آن وضع را براى ستمگران بين‌المللى ناممكن ساخت و مسأله‌ى شهادت و عروج الى‌اللَّه و فى‌سبيل‌اللَّه همچون عاملى بى‌بديل در صحنه‌ى جهاد اسلامى بار ديگر ظاهر شد، متجاوزانِ منفعل به شيوه‌هاى مزوّرانه روى آوردند و استعمار جديد را جايگزين روش گذشته كردند. ولى امروز ديو چند چهره‌ى استعمار، همه‌ى توانائيهاى خود را براى به زانو در آوردن اسلام به عرصه آورده است؛ از نيروى نظامى و مشت آهنين و اشغال صريح تا زنجيره‌ى اهريمنى تبليغات و به كارگيرى هزاران سامانه‌ى دروغ پراكنى و شايعه‌سازى، و از سازماندهى دستجات ترور و آدمكشى بيرحمانه تا گسترش دادن ابزارهاى فساد اخلاقى و تكثير و ترويج مواد مخدّر و تخريب عزم و روحيه و اخلاق جوانان، و از تهاجم همه جانبه‌ى سياسى به مراكز مقاومت تا برانگيختن نخوتهاى قومى و تعصبهاى فرقه‌ئى و ايجاد دشمنى ميان برادران.

اگر ميان ملتهاى مسلمان و ميان فرقه‌هاى اسلامى و اقوام مسلمان با يكديگر، محبت و حسن‌ظن و همدلى، جاى بدگمانى و بدبينى را كه خواسته‌ى دشمنان است بگيرد، بخش اعظم توطئه و تدبير بدخواهان را خنثى خواهد كرد و نقشه‌هاى شوم آنان را براى سيطره‌ى روزافزون بر امت اسلامى عقيم خواهد ساخت.

حج يكى از برترين فرصتها براى اين هدف والا است.

مسلمانان با همكارى و تكيه بر مبانى مشتركى كه قرآن و سنت بدان ناطق است قدرت خواهند يافت كه در برابر اين اهريمن چندچهره بايستند و آن را مغلوب اراده و ايمان خود سازند. ايران اسلامى با پيروى از درسهاى امام خمينى كبير، نمونه‌ى بارز اين مقاومتِ موفق است. آنان در ايران اسلامى شكست خورده‌اند. سى‌سال ترفند و توطئه و دشمنى از كودتا و جنگ تحميلى هشت ساله، تا تحريم و مصادره‌ى اموال، و از جنگ روانى و تبليغاتى و صف‌بندى رسانه‌ئى تا تلاش براى جلوگيرى از رشد علمى و دستيابى به دانش‌هاى نوين و از جمله دانش هسته‌ئى، و حتى تحريك و دخالت آشكار در ماجراى پرشكوه و پرمعناى انتخابات اخير، همه و همه به صحنه‌هائى از شكست و انفعال و سرگردانى دشمن تبديل شد و آيه‌ى: انّ كيدالشيطان كان ضعيفاً در برابر چشم ايرانيان بار ديگر مجسّم گشت. در هر نقطه‌ى ديگر نيز كه مقاومتِ برخاسته از عزم و ايمان، مردم را به مصاف مستكبران پرمدعا كشانيد، پيروزى نصيب مؤمنان و شكست و رسوائى سرنوشت حتمى ستمگران شد. فتح‌نمايان 33 روزه در لبنان و جهاد سرافراز و پيروز غزه در سه سال اخير، شاهد زنده‌ى اين حقيقت است.

توصيه‌ى مؤكد اينجانب به عموم حاجيان سعادتمند و بخصوص به علماء و خطباء كشورهاى اسلامى كه در اين ميعاد الهى حضور يافته‌اند و به خطباء جمعه‌ى حرمين شريفين، آن است كه با فهم درست مسأله، وظيفه‌ى امروزى و فورى خود را باز شناسند. با همه‌ى توان، توطئه‌ى دشمنان اسلام را براى مستمعان خود باز گويند و مردم را به الفت و اتحاد فرا خوانند. از هر آنچه به سوءظن مسلمانان به يكديگر مى‌انجامد، به جِدّ بپرهيزند و هرچه انگيزه و فرياد دارند بر سر مستكبران و دشمنان امت اسلامى و رأس فتنه‌ها يعنى صهيونيسم و امريكا فرو ريزند. و برائت از مشركين را در قول و عمل به ظهور رسانند.

از خداوند متعال هدايت و توفيق و كمك و رحمتش را براى خود و همه‌ى شما متضرعانه مسألت ميكنم.

 

والسلام عليكم

سيدعلى حسينى خامنه‌ اى

سوم ذى‌ الحجةالحرام 1430

 

 




نظرات کاربران