آیا هنگامی که عمر به بیتالمقدس رفت، امام علی (ع) را جانشین خود کرد؟
پاسخ: این مطلب را «ابن‌کثیر» در «البدایة و النهایه»[1] از «سیف بن‌عمر» نقل می‌کند که از جاعلان حدیث و دروغگویان تاریخ است و به هیچ روی به روایت او نمی­‌توان اعتنا کرد و همه نوی
پاسخ:
اين مطلب را «ابنكثير» در «البداية و النهايه»[1] از «سيف بنعمر» نقل ميكند كه از جاعلان حديث و دروغگويان تاريخ است و به هيچ روي به روايت او نميتوان اعتنا كرد و همه نويسندگان علم رجال او را تضعيف كردهاند. سيف واضع «احاديث منكَر» و به زنديق بودن متهم است. او از پيش خود اصحابي خيالي مانند «عبدالله بنسبأ» را ميساخت و براي متهم كردن شيعيان روايات آنان را به شيعه نسبت ميداد.
«ابنحجر عسقلاني» در «تهذيب التهذيب» او را «وضّاع حديث» ميخواند احاديثش را «منكَر» ميشمارد و وي را به زنديق بودن متهم ميكند.[2] وي شخصيّت «عبدالله بن سبأ» يهودي را ساخت تا شيعيان را بدنام كند.
«حلبي» از برخي محققان نقل ميكند كه او به زنديق بودن و جعل حديث متهم است.[3] «ذهبي» درباره او مينويسد: «از مجهولان مانند هشام بنعروه و عبيدالله بنعمرو و... حديث نقل ميكرده است و برخي از مورخان او را متروك و به زندقه متهم دانسته و احاديث او را منكر شمردهاند».
بنابراين جريان رفتن عمر به بيت المقدس و جانشيني امام علي (ع) از سوي او بياعتبار است و با آن نميتوان چيزي را ثابت كرد.
مراجعه شود: شكست اوهام، ص 268.