ازدواج دختر حضرت علی علیه السلام
شیعه معتقد است که علی[ علیه السلام ]، معصوم است، اما دخترش ام‌کلثوم را به ازدواج عمر بن خطاب درآورده است، شیعه باید یکی از این دو امر را بپذیرد: 1. علی[ علیه السلام ] معصوم نیست؛ زیرا دخترش را به عقد کافری درآورده است؛ 2. عمر مسلمان بوده و علی[
شيعه معتقد است كه علي[ عليه السلام ]، معصوم است، اما دخترش امكلثوم را به ازدواج عمر بن خطاب درآورده است، شيعه بايد يكي از اين دو امر را بپذيرد:
1. علي[ عليه السلام ] معصوم نيست؛ زيرا دخترش را به عقد كافري درآورده است؛
2. عمر مسلمان بوده و علي[ عليه السلام ] دوست داشت كه او دامادش شود.
پاسخ
علي عليه السلام معصوم است و اين را ميتوان از روايتهاي ذيل بهدست آورد:
1. رسول الله صلي الله عليه و آله فرمود: «عَليٌّ مَعَ الْحقِّ وَ الْحقُّ معَ عليٍّ يدَورُ حَيثُما دارَ»[1]؛ «علي با حق است و حق با علي است؛ علي به هر سمت بچرخد حق هم به همان سمت ميچرخد».
2. آنگاه كه رسول خدا صلي الله عليه و آله خواست علي عليه السلام را به يمن بفرستد، دست بر سينه او گذاشت و به درگاه خداوند عرضه كرد: «اللّهمَّ ثَبِّتْ لِسانَه وَ اهْدِ قَلبَه»؛ «پروردگارا زبان او را ثابت و قلب او را به حقيقت هدايت نما». علي عليه السلام ميفرمايد: «به خدا قسم پس از آن در هيچ قضاوتي شك به دل من راه نيافت».[2]
عليها السلام . خداوند در آيه تطهير منزه بودن اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله را از هر نوع پليدي و آلودگي اعلام ميفرمايد. روايتهاي اهل سنت، بدون هيچ اختلافي، علي عليه السلام را از مصاديق شاخص اين آيه ميدانند.[3]
4. رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: «فَانَا وَ اَهلُ بَيتي مُطهَّرون مِنَ الذُّنوبِ»[4]؛ «من و اهل بيتم از تمام گناهان پاك هستيم».
و... .
از آنچه گذشت به دست ميآيد كه علي عليه السلام كسي است كه:
به شهادت پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله معيار و ملاك حق است؛
با دعاي پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله قلب و زبانش در راه حق استوار شد؛
خداوند پاكي او را تضمين كرده است؛
لحظهاي بتپرست و مشرك نبود؛
از هر گناه و خطا مصون و مبرّي است؛
آيا در معصوم بودن چنين كسي ميتوان ترديد كرد؟
درباره ازدواج ام كلثوم با عمر بايد گفت: شيعه، عمر را كافر نميداند، اما ازدواج امكلثوم با عمر با توجه به نقلهاي متفاوت يك امر ثابت تاريخي نيست. بنابر فرض اگر چنين ازدواجي صورت گرفته باشد، برخي از عالمان شيعه وقوع چنين ازدواجي را در شرايط عادي نميدانند. عبدالله بن سنان ميگويد:
از امام جعفر صادق عليه السلام در مورد ازدواج امكلثوم با عمر پرسيدم، فرمود: «اين ازدواج غصبي بود. عمر، عباس را نزد علي عليه السلام فرستاد و از امكلثوم خواستگاري كرد، اما علي عليه السلام از پذيرش آن خودداري نمود. عمر به عباس گفت: به خدا سوگند اگر علي با اين ازدواج موافقت نكند او را خواهم كشت. عباس اين سخن را به علي رساند، اما علي عليه السلام بر مخالفت اصرار ورزيد. عمر به عباس گفت: روز جمعه در نماز جمعه نزديك من بنشين تا يقين كني كه ميتوانم علي را بكشم.
عمر پس از خطبه نماز جمعه گفت: اي مردم يكي از شخصيتهاي برجسته اصحاب رسول خدا، زناي محصنه مرتكب شده است و فقط من از آن آگاه شدهام، نظر شما چيست؟ گفتند: شهادت خليفه كافي است. پس از نماز، عمر به عباس گفت: آنچه شنيدي به علي بگو».[5]
و نقلهاي ديگري هم از اهل سنت وجود دارد كه ما معتقديم توهين به خليفه دوم ميتواند محسوب شود.
[1]. سنن ترمذي، ج5، ص633؛ مستدرك حاكم، ج3، ص134 و... .
[2]. مسند احمد بن حنبل، ج1، ص111؛ مستدرك حاكم، ج3 ص145؛ كنز العمال، ج11، ص624 و... .
[3]. صحيح مسلم، ج7، ص120؛ مسند احمد بن حنبل، ج1، ص185؛ سنن ترمذي، ج5، ص638؛ سنن نسائي، ج5، ص107؛ سنن بيهقي، ج7، ص63.
[4]. تفسير الدرالمنثور، ج6، ص606؛ تفسير آلوسي، ج16، ص112؛ روح المعاني، ج22، ص14؛ فتح القدير، ج4، ص396؛ امتاع الاسماع، ج 3، ص 208؛ البداية و النهايه، ج 2، ص 257؛ دلائل النبوه، ج 1، ص 171 و... .
[5]. مستدرك الوسائل، ج14، ص443.