مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت

مهمترین اخبار حج و زیارت در هفته‌ای که گذشت

همایش زائران عمره با حضور سرپرست زائران ایرانی، آغاز طرح توسعه حرم سیدالشهدا، احداث دو زائرسرا در مرز چزابه، همکاری ایران و عربستان در زمینه حج و عمره، اعزام ۴۵۰ هزار عمره‌گزار ایرانی به سرزمین وحی، پیشی گرفتن عمره‌گزاران زن از عمره‌گزاران مرد و درآمد ۷۶ میلیاردی عربستان از گردشگری در ۲۰۱۳، بخشی از مهمترین اخبار منتشر شده در هفته گذشته بوده است که در ادامه گزارش کامل آن را خواهید خواند.

همايش زائران عمره با حضور سرپرست حجاج ايراني حجت‌الاسلام محمود فقيهي مسئول امور روحانيون نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در اصفهان گفت: در كنگره عمره مفرده، ۱۰ هزار زائر اصفهاني با اعمال و مناسك عمره مفرده به صورت نمادين آشنا مي‌شوند. وي افزود: سخنران ويژه اين مراسم حجت‌الاسلام و المسلمين قاضي عسكر نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني خواهد بود.
آغاز طرح توسعه حرم سيدالشهدا در كربلا شيخ عبدالمهدي كربلايي توليد آستان قدس حسيني گفت: با تخريب برخي از ساختمان‌هاي خيابان شهدا واقع در غرب صحن مطهر امام حسين عليه‌السلام، مرحله اول ساخت صحن ابراهيم مجاب و همچنين صحن صاحب الزمان عجل‌الله‌تعالي‌فرجه آغاز شد.
احداث دو زائرسرا براي زائران عتبات در مرز چزابه سعيد اوحدي رييس سازمان حج و زيارت از احداث دو زائرسراي ويژه زائران عتبات عاليات در مرز چزابه خبر داد و افزود: استانداري خوزستان زميني به متراژ دو هكتار به سازمان حج و زيارت و شركت «اميد زائر» واگذار كرده است تا اين زائرسرا احداث شود.
همكاري ايران و عربستان در زمينه حج و عمره حجت‌الاسلام مرتضي خادمي دستجردي نماينده بعثه مقام معظم رهبري در مكه مكرمه، در دومين نشست هم‌انديشي نخبگان كه روز سه‌شنبه ۱۹ فروردين در مكه مكرمه با حضور بيش از ۱۰۰ نفر از اعضاي هيئت علمي، استادان دانشگاه، دانش‌آموختگان و دانشجويان دوره دكتري برگزار شد گفت: همكاري ما با عربستان در حج و عمره، تابع روابط سياسي ايران و اين كشور نيست و بحمدالله راه اين سفرها باز، و روابط ما در اين حوزه، خوب و دوستانه است.
اعزام ۴۵۰ هزار عمره‌گزار ايراني به سرزمين وحي بر اساس گزارش‌هاي رسمي منتشر شده، از ابتداي عمليات عمره جاري تاكنون، ۴۴۷ هزار و ۱۹۸ زائر ايراني در قالب ۱۴۵۱ پرواز به سرزمين وحي اعزام شده‌اند. روزانه ۱۶ پرواز عمره، حدود ۴۴۰۰ زائر ايراني را از فرودگاه‌هاي كشور به مدينه منوره و جده انتقال مي‌دهد. در لحظه انتشار خبر، بيش از ۲۱ هزار زائر ايراني در مكه مكرمه و بيش از ۲۳ هزار عمره‌گزار در مدينه منوره به سر مي‌برند.
افزايش ۶۸ درصدي عمره‌گزاران نسبت به موسم گذشته حسن سرخوش مدير كل برنامه‌ريزي و پذيرش سازمان حج و زيارت گفت: در عمليات عمره جاري با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، شاهد افزايش ۶۸ درصدي زائران نسبت به عمره گذشته هستيم و ۸۳۰ هزار نفر از عمره‌گزاران ايراني به سرزمين وحي اعزام مي‌شوند. وي افزود: اعزام عمره‌گزاران ايراني تا پنجم تيرماه سال جاري ادامه خواهد يافت.
اعزام بيش از ۱۱۲ هزار زائر در ايام نوروز به عتبات سيد ابوالحسن رضوي مدير عامل شركت شمسا گفت: بيش از ۱۱۲ هزار مشتاق زيارت عتبات عاليات از ۲۱ اسفند ۹۲ تا ۱۶ فروردين ۹۳ به كشور عراق اعزام شدند. وي گفت: اين رقم نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد افزايش يافته است به طوري كه در همين بازه زماني در سال گذشته، بيش از ۸۷ هزار نفر به عتبات عاليات اعزام شدند.
عمره‌گزاران زن از مردان پيشي گرفتند تازه‌ترين آمار زائران در عربستان سعودي نشان مي‌دهد كه زنان اعزام شده از جمهوري اسلامي ايران نسبت به مردان از آمار بالاتري برخوردارند و در برابر ۲۰ هزار و ۶۰۴ مرد عمره‌گزار، ۲۴ هزار و ۴۴۲ زن به عمره مفرده مشرف شده‌اند.
۴ هزار و ۵۰۰ حوزوي به سرزمين وحي اعزام مي‌شوند حجت‌الاسلام مهدي الفت دبير ستاد عمره و عتبات حوزه‌هاي علميه از اعزام ۴ هزار و ۵۰۰ حوزوي به بيت‌الله الحرام و آغاز اعزام كاروان‌ها از ۲۳ فروردين سال جاري خبر داد. وي افزود: ۸ كاروان از شهر مقدس قم و ۴ كاروان ديگر نيز از استان‌هاي خراسان رضوي، اصفهان و تهران به عمره مفرده اعزام خواهند شد.
دستور امير مكه براي تشديد مبارزه با كرونا بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده در رسانه‌هاي عربستان سعودي، مشعل بن عبدالله امير مكه مكرمه در ديدار با عبدالسلام نور مدير كل اداره بهداشت منطقه مكه، بر ضرورت اتخاذ تدابير بهداشتي لازم براي تضمين سلامت شهروندان و افراد مقيم در مكه مكرمه تاكيد كرد و از اين مقام وزارت بهداشت عربستان خواست براي اطلاع‌رساني و آموزش به جامعه درباره راه‌هاي پيشگيري از ابتلا به اين ويروس تلاش كند. بر اساس آمارهاي رسمي منتشر شده از سوي دولت عربستان، تا روز سه‌شنبه ۴ مورد ابتلا به ويروس كرونا كشف شده كه ۲ تن از مبتلايان جان باخته‌اند.
درآمد ۷۶ ميلياردي عربستان از گردشگري در ۲۰۱۳ بر اساس گزارش سالانه مجمع جهاني اقتصاد، عربستان سعودي در بخش گردشگري حلال پس از كشورهاي امارات، قطر، بحرين ، عمان و اردن در جايگاه ششم كشورهاي عربي منطقه قرار گرفت. اين كشور با رتبه ۲۶ جهاني، در كنار كشورهاي بزرگ گردشگري مانند مصر و مراكش ايستاد. تعداد كل سفرهاي گردشگران خارجي به عربستان، ۱۳ ميليون سفر گزارش شده است.
برگزاري بيش از ۱۰ نشست تخصصي در پژوهشكده حج سال گذشته بيش از ۱۰ نشست تخصصي و علمي در پژوهشكده حج و زيارت برگزار شد. بررسي شاخصه‌هاي وهابيت، بايسته‌ها و آسيب‌شناسي پژوهش در حوزه وهابيت، آسيب‌شناسي اخلاقي در عرصه حج، و بررسي ابعاد تبليغي و ارتباطي حج بخشي از اين نشست‌ها بوده‌اند.
زمان واريز قسط دوم هزينه حج ۹۳: ارديبهشت سعيد اوحدي رييس سازمان حج و زيارت، از مشمولان سفر به خانه خدا در حج ۹۳ خواست قسط دوم هزينه سفر به حج تمتع را هفته اول ارديبهشت به حساب كاروان‌ها واريز كنند. وي همچنين افزود: حداقل و حداكثر هزينه سفر به خانه خدا در حج امسال، ۷ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان، و ۱۰ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود.
مراجعه ۲۵۰۰ زائر به واحد مشاوره حرم رضوي در نوروز حجت‌الاسلام سيد جلال حسيني معاون تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي گفت: در ايام نوروز، ۲ هزار و ۵۰۰ زائر نوروزي به واحد مشاوره ديني حرم مطهري رضوي مراجعه كردند. وي همچنين گفت: ۷۱۰ نفر هم از خدمات مشاوره رايگان استفاده كردند كه بيش از ۷۰ درصد اين مراجعه‌كنندگان از زائران و بقيه از مجاوران حرم رضوي بوده‌اند.
تشكيل پرونده الكترونيك سلامت براي زائران تمتع محمدعلي مرعشي رييس مركز پزشكي حج و زيارت، از اعزام پزشك زن در كادر درماني حج تمتع در سال جديد خبر داد و گفت: تمام اطلاعات پزشكي زائران در پرونده الكترونيك سلامت آنان ثبت و در دسترس پزشكان قرار مي‌گيرد. وي گفت: در حج تمتع ۲۸۰ پزشك در كنار ۴۵۵ كاروان خواهند بود و به ازاي هر ۲۲۰ نفر يك پزشك به زائران خدمات پزشكي ارائه خواهند كرد.
توسعه سفرهاي عمره يكي از اهداف اصلي نظام است حجت‌الاسلام والمسلمين سيد جواد مظلومي در جمع مسئولان فرهنگي هتل‌هاي مكه مكرمه، با بيان اينكه توسعه فرهنگ سفر عمره براي نظام يك اصل است، افزود: تلاش مي‌شود مردم با هر توان مالي بتوانند به اين سفر روحاني مشرف شوند و از آن به خوبي استفاده كنند. وي همچنين گفت: حضور مسئولان فرهنگي در هتل‌ها بركت‌آفرين است.
ابراز رضايت وزير ارشاد از فعاليت‌هاي سازمان حج مهندس سعيد اوحدي رييس سازمان حج و زيارت و ديگر مسئولان اين سازمان روز يكشنبه ۱۷ فروردين با علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ديدار كردند. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ضمن ابراز خرسندي از برنامه‌ريزي‌هاي سازمان حج و زيارت براي افزايش تعداد معتمرين ايراني گفت: بنده به سهم خود از اقدامات رياست محترم سازمان حج و زيارت و مجموعه مديران و كاركنان اين سازمان تقدير و تشكر مي‌نمايم.
شهر جديد حجاج در ينبع ساخته مي‌شود بندر بن محمد حجار وزير حج عربستان با اشاره به طرح‌هاي فراگير براي توسعه ورودي‌هاي حجاج اعلام كرد: شهر حجاج در ينبع ساخته مي‌شود. وي گفت: طرح‌هاي توسعه در زمينه حمل و نقل عمومي در ۳ شهر حج شامل مكه مكرمه، مدينه منوره و جده در حال اجراست. وزير حج عربستان افزود: احداث بندرگاه ينبع نقطه عطفي در ارائه خدمات به ضيوف الرحمن خواهد بود و بر اساس استانداردهاي پيشرفته ساخته خواهد شد.
مراجعه بيش از ۳۰ هزار زائر ايراني به درمانگاه‌هاي مكه افزايش دماي عربستان سعودي تا ۴۱ درجه در روزهاي گذشته و تفاوت فاحش آن با دماي اغلب شهرهاي كشور موجب شد حجم مراجعه به درمانگاه‌هاي ايران در مكه مكرمه به شكل چشمگيري افزايش يابد. بر اساس گفته‌هاي پزشكان مستقر در اين درمانگاه‌ها، بيشتر بيماراني كه به اين مراكز درماني مراجعه مي‌كنند دچار سرماخوردگي، سرفه و عفونت مجاري تنفسي هستند.
راهنماي فرهنگي زائران حج تمتع منتشر شد حجت‌الاسلام مسعود حاجي ابراهيمي مدير برنامه‌ريزي و محصولات فرهنگي معاونت فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري، از توليد كتابچه ۳۲ صفحه‌اي «شوق ديدار» خبر داد و گفت: اين كتاب حاوي مطالب متنوعي از جمله آداب سفر حج، احكام و مناسك اجمالي حج تمتع، برنامه‌هاي فرهنگي زائران، برنامه‌هاي قبل، حين و بعد از سفر، توصيه‌هاي پزشكي و وظايف كارگزاران است.
يك ويروس دو كشور را از حج و عمره محروم كرد وزارت بهداري عربستان سعودي اعلام كرد: به دنبال گسترش ويروس ايبولا در كشورهاي كنيا و ليبريا، صدور رواديد حج و عمره براي شهروندان اين دو كشور متوقف شده است.
حذف دو هتل از فهرست اقامتگاه‌هاي عمره‌گزاران ايراني ستاد عمليات عمره ۹۳-۹۲ نام دو هتل را از اقامتگاه‌هاي ۳۱ گانه زائران ايراني در مكه مكرمه خارج كرد. دو هتل «سماح» و «مواكب اجياد» از جمعه ۱۵ فروردين از شمول قراردادهاي ستاد عمليات عمره كشورمان خارج شد و از اين پس هيچ زائر ايراني در اين دو هتل اقامت نخواهند يافت.
اختصاص ۱۵۰ ميليون ريال سعودي براي توسعه مكه اسامه بن فضل البار شهردار مكه مكرمه گفت: به منظور توسعه راه‌هاي مواصلاتي مرتبط به شهر مكه، سه قرارداد راهبردي با شركت‌هاي ساختماني به ارزش ۱۵۰ ميليون ريال سعودي از سوي شهرداري مكه مكرمه به امضا رسيده است.
افزايش آمار بيكاري در شهر مكه روزنامه المدينه چاپ عربستان با اشاره به آمار انتشار يافته از سوي مركز آمار اين كشور نوشت: بيكاري در شهر مكه مكرمه نسبت به ساير شهرهاي اين كشور افزايش قابل ملاحظه‌اي نشان مي‌دهد. اين روزنامه همچنين نوشت: در شهر مكه ۶۰۰ هزار جوياي كار زندگي مي‌كنند كه بسياري از آنان مدارك دانشگاهي دارند. اين حجم از بيكار در مكه در حالي است كه وزارت كار عربستان تنها توانايي استخدام ۲۹ هزار نفر در مشاغل مختلف دارد.




نظرات کاربران